Fem glada tjejer sitter på en uteservering en sommardag och dricker öl.

Härliga uteserveringar

Att sitta på en uteservering är ett härligt sätt att umgås. Att njuta av solen och något gott att äta eller dricka tillsammans med trevligt sällskap. Runt om i Eskilstuna finns härliga uteserveringar.

Uteserveringar för alla tillfällen

I Eskilstuna finns många trevliga uteserveringar som passar alla smaker och åldrar. Vill du ha lugn och ro, kvällssol med vacker utsikt eller musik med liv och rörelse? Vi tipsar om några favoriter.

Uteservering med kvällssol

I Gamla staden, intill Eskilstunaån ligger kvarterskrogen Söderhaket. Här kan du sitta och njuta när solen går ner över taken på andra sidan ån. På Y-Won Bar och Grills uteservering ser du både Stadsparken och Klosters kyrka spegla sig i Eskilstunaån när de sista solstrålarna går ner.

Uteserveringar för en ”utekväll” med vännerna

Det finns flera alternativ för dig som vill njuta av sommarvärmen på en uteservering med partysugna vänner. På Eskilstunas ”bargata” Nybrogatan, ligger uteserveringar som The Bishops Arms, Restaurang Grappa, O’Learys, The Royal Oak och Mocca Deli på rad. På Fristadstorget hittar du Akropolis med en stor inglasad uteservering, och på andra sidan ån, i Gamla staden, ligger det anrika Gästgifveriet.

Uteserveringar för en date

Med utsikt över Gamla Staden ligger två avslappnade ställen bredvid varandra, Nabo bar och Restaurang Kalas & Bar. I stadsdelen Norr ligger familjära Norr Bar & Restaurang, med en skön uteservering på trottoaren.

Barnvänliga uteserveringar

Med yngre barn kan det vara skönt att sitta på en uteservering där barnen kan vara rörliga. Då kan en trädgårdsservering vara att fördra. Mitt i Torshälla ligger Café Gröna Villan, med en stor prunkande trädgård. Öster om Torshälla ligger natursköna Solby Gård och strax norr om Torshälla ligger Bistro Wäsby, med gott om utrymme och härliga gröna gräsmattor.

Några mil söder om Eskilstuna, i det sörmländska landskapet ligger Magdakullan. Här sitter man under parasollerna på stallbacken och tittar på rödkullorna som betar i hagen. I centrala Eskilstuna, mitt i Rademachersmedjorna, ligger restaurangen Jernberghska, med en mysig uteservering i historisk miljö.

Uteservering med utsikt över Eskilstunaån eller Mälaren

Vill du sitta och titta ut över Eskilstunaån finns flera alternativ. På Eskilstuna Ölkulturs Slussvaktarn sitter du så nära vattnet det går att komma. I Gamla Staden ligger Söderhaket med vacker utsikt över ån och precis intill hittar du även Passage Vinkafé och loungebaren T.rassen, båda med bästa läge nära vattnet.

På andra sidan Eskilstunaån i gamla Tunafors Fabriker ligger den italienska restaurangen Casa Nostra, med en uteservering där du sitter precis ovanför det porlande vattnet. I Sundbyholm ligger Sundbyholms Gästhamn intill Mälaren. Här kan du titta på båtarna och betrakta livet i gästhamnen.

I Munktellstaden, alldeles intill ån, hittar du Aqua Vinetto. Soldyrkaren kan njuta på uteserveringen som har sol från tidig förmiddag till sen kväll.

Två solstolar står framför Eskilstunaån en solig sommardag med blå himmel.

Fotograf: Therese Andersson

Solstolar vid Eskilstuna Ölkulturs sommarpub i Slussvaktarstugan