Drönarvy över Eskilstunaån en vintermorgon

Eskilstunaguide för nyinflyttade studenter

Vad kul att du valt att studera på Mälardalens universitet (MDU) i Eskilstuna. Du har gjort ett bra val. Eskilstuna är en snabbväxande miljösmart stad i hjärtat av Mälardalen. Det är nära till allt och staden erbjuder ett aktivt liv vid sidan om studierna.

Eskilstuna – en snabbväxande och miljösmart industristad

Historiskt sett är Eskilstuna känd för sin mekaniska industri och det är ingen tillfällighet att Sveriges första lokomotiv togs fram här. Idag är vi en snabbväxande miljösmart industristad där vi gett oss tusan på att utveckla en långsiktigt hållbar stad med ett öppet och inkluderande samhälle.

Eskilstuna har ett rikt musik- och idrottsliv

Musik och idrott är en del av Eskilstunas DNA. I Eskilstuna kan du som student ha en aktiv fritid vid sidan av studierna. Här finns ett rikt musikliv och idrottskulturen och föreningslivet genomsyrar vår stad. Ett bra sätt att lära känna staden och Eskilstunabor är att gå med i någon av stadens många föreningar.

Kvinna med ryggsäck och prideflagga

Fotograf: Micke Sandström

Springpride i Eskilstuna är en av Sveriges första HBTQ-festivaler.

Eskilstunatips – evenemang, mat & dryck, friluftsliv och sevärdheter

För att hålla koll på allt som händer utanför studentlivet kan du ta hjälp av Eskilstunas evenemangsguide. Du kan också få tips och nyheter om du prenumererar på Destination Eskilstunas nyhetsbrev.

Schyssta barer att umgås på

På Sveriges första bryggeripub, Eskilstuna Ölkultur, kan du diskutera öl med andra ölentusiaster i avslappnad miljö. På Eskilsgatan på Söder ligger Söderhaket med en skön och intim atmosfär. På Nabo Bar dricker du Eskilstunas godaste drinkar och äter latinamerikansk-& asiatisk sharing food. På Café Norr råder gemytlig stämning i en riktigt hemtrevlig och retroinspirerad miljö.

En bra utekväll

Längs Nybrogatan, känd som ”Bargatan”, ligger flera krogar och barer med olika teman, så som Grappa, Mocca Deli och Bishops Arms. Det är nära mellan krogarna så du kan fritt ”hoppa runt” tills du hittar någon som passar dig.

Sköna livescener

I stadsdelen, Munktellstaden, i en före detta tågverkstad ligger Lokomotivet, där både svenska och internationella artister uppträder och det är en självklar plats för många kulturevenemang.

Konsert och starka strålkastare

Fotograf: Micke Sandström

Konsert på Lokomotivet

Shopping

ReTuna Återbruksgalleria är ett eldorado för hållbar shopping. Det är Sveriges första återbruksgalleria, med butiker som säljer allt från möbler, inredning och kläder till verktyg och cyklar. Här hittar du allt som behövs i en studentlya. Det finns också många loppmarknader och secondhand-butiker runt om i Eskilstuna.

I gallerian Tuna Park finns ett stort utbud av shopping och stora kedjor finns etablerade här, och till viss del i innerstaden. I Gamla staden hittar du lite mindre, lokala butiker.

Ut i naturen

En av Eskilstunas styrkor är närheten till naturen. Det finns många naturområden med fina leder och motionsspår för både vandring, cykling och jogging. När snön kommer går det att åka längdskidor i en del av motionsspåren och i Vilsta finns en slalombacke som passar både vana och ovana åkare. Vintertid finns även fina möjligheter att åka långfärdsskridskor på någon av alla närliggande sjöarna. Har du inte egen sport- eller fritidsutrustning finns Fritidsbanken i Munktellarenan som har det mesta att låna ut utan kostnad.

Mysiga picknickplatser

Vid vackert väder är Rothoffsparken i centrala Eskilstuna en oas. Här finner du en spirande grönska och fina gräsytor. På andra sidan ån ligger Stadsparken, med öppna gräsytor, många sköna sittplatser, en beachvolleyboll-plan och en sandstrand med parasoll. Lite som på stranden fast i staden. Om du önskar en mer avskild plats är Rosenforsparken i Skogstorp att rekommendera.

Mitt emot ReTuna Återbruksgalleria ligger Ekeby Våtmark. Ett naturskönt område som dessutom renar vatten. Ta en promenad, ät picknick och kolla på fåglar här.

Rosor i Rothoffsparken

Fotograf: Therese Andersson

Rosor i Rothoffsparken.

Badplatser och simhall

Eskilstunas mest centrala badplats ligger i Vilsta med sandstrand, grillplatser, volleybollplan, frisbeegolf och minigolf. En av Eskilstunas populäraste badplatser har Mälarens längsta naturliga sandstrand och ligger i Sundbyholm, alldeles intill Sundbyholms slott. Det går en fin cykelväg hela vägen från centrala Eskilstuna. Gillar du inte att bada utomhus är Munktellbadet ett självklart val – Sveriges miljövänligaste badhus.

Museum

I centrala Eskilstuna ligger fyra museer som visar konst, kultur och historia inom promenadavstånd från varandra. Mysiga Rademachersmedjorna är ett öppet friluftsmuseum med hantverkare och butiker. En trevlig plats att bara hänga på vid fint väder. Eskilstuna stadsmuseum berättar och visar stadens historia. I Munktellstaden ligger Eskilstuna konstmuseum och Munktellmuseet, det sistnämnda är det perfekta museet för alla som är fordonsintresserade. Här visas historiska föremål producerade av Munktell, Bolinder-Munktell, Volvo BM, VME samt Volvo Construction Equipment.

Utflyktstips

Runt Eskilstuna finns många trevliga utflyktsmål, ett av dem är Torshälla. Efter en cykeltur på ca 8 km kommer du till den lilla staden som har ett rikt kulturarv med museer, mysiga gränder, caféer och trähus. Sundbyholm är ett annat bra utflyktsalternativ, med spännande historia, slott, trevliga vandringsleder och fin gästhamn. Här kan du bland annat hyra en bryggflotte och besöka den 1000-åriga Sigurdsristningen. Från Eskilstuna kan du lätt göra en dagsutflykt med tåg till många närliggande städer.

Välkommen till Eskilstuna!