Två barn med en stor sockervadd mellan sig

Familjesemester

Utforska djurparken, utomhusbad och nöjesparken på Parken Zoo, upptäck den sörmländska naturen, Eskilstunas prisade museum och ett av Sveriges modernaste badhus. Allt inom behändigt avstånd.

Efter en dag full av aktiviteter sover ni gott på Eskilstunas hotell eller campingar. Välkomna att uppleva Eskilstuna – tillsammans!

En liten storstad med nära till det mesta

I Eskilstuna är det aldrig riktigt långt till något – varken mellan besöksmål, restauranger eller boenden. Det gör att du hinner uppleva mycket under din tid här. Mindre tid för logistik skapar mer utrymme för härliga semesterminnen.

Djurpark, nöjespark, utomhusbad och badhus

På Parken Zoo finns det gott om plats att rasta sprittiga ben, antingen i djurparken, nöjesparken och i någon av poolerna på utomhusbadet. Allt ingår i biljetten.

Munktellbadet är ett toppmodernt badhus med 50-metersbassäng, familjebad, rutschkana, relaxavdelning och en fantastisk utsikt över Eskilstunaån.

Kapybara på Parken Zoo i Eskilstuna

Kapybara på Parken Zoo

Fyra museer inom fem minuter

När man reser med barn får det gärna vara enkelt. Så pass enkelt att besöksmålen ligger uppradade brevid varandra, inom gångavstånd. Exakt så ligger det till med Eskilstunas populäraste museer.

Besök friluftsmuseet Rademachersmedjorna för historiska byggnader, levande hantverk, guidningar, marknader, restaurang och café. Här kan barnen leka i leksmedjan, och skulle blodsockret behöva sig en knuff kikar ni in på Fristadens café och våffla.

Matig våffla på Fristadens Café

Matig våffla i Rademachersmedjorna

På Munktellmuseet, ett stenkast därifrån, kan ni provsitta traktorer och äldre maskiner, och köra dumper med VR-glasögon. Missa inte!

Eskilstuna stadsmuseum bjuder på imponerande ångmaskiner och den populära utställningen "Lilla Stadsmuseet", perfekt för de yngsta. Stadsmuseet har nyligen uppmärksammats nationellt och är ett väldigt uppskattat museum av både besökare och invånare.

På Eskilstuna konstmuseum utforskar ni modern och historisk konst i en spännande miljö. Här finns också en rolig butik med unika presenter! Vägg i vägg ligger den populära lunchrestaurangen P2 där ni hittar Munktellstadens smarrigaste köttbullar.

Barn i en volvomaskin, med VR glasögon på

Munktellmuseet, Eskilstuna

Sundbyholm - natur, historia och lokala delikatesser

En mil från centrala Eskilstuna ligger Sundbyholm. Det finns fina cykelvägar hit från centrala Eskilstuna, för den som vill cykla.

I Sundbyholm kan ni sola och bada, kolla på båtar och koppla av med glass och våfflor i gästhamnen. I gårdsbutiken Sundbyholms kött och fisk kan ni handla lokala delikatesser, att förtära direkt eller njuta av under en härlig picnick i slottsparken intill stranden.

När solen står högt kan ni ta en svalkande promenad genom bokskogen, eller hyra en bryggflotte i gästhamnen, och ta er upp till den mäktiga runristningen Sigurdsristningen.

Bokskogen i Sundbyholm

Europas nordligaste naturliga bokskog

Boende

Flera hotell i Eskilstuna erbjuder boendepaket där entré till Parken Zoo ingår i priset. Parken Zoo har även en egen camping och stugby ett stenkast från djurparken.

Dessutom finns flera trevliga campingar och stugbyar som ligger precis intill populära badplatser. Perfekt för barnfamiljer!

Fler tips?

Om vi lyckets behålla sin uppmärksamhet hela vägen hit - tror vi att du skulle uppskata våra nyhetsbrev. De skickas en gång i månaden och innehåller fler tips liknande dessa. Det kostar inget och den mailadress kommer inte att användas för annat en mailutskick.