En svartklädd kvinna med en gammal sliten elgitarr på ryggen. Bilden är tagen bakifrån, och hon går på en asfalterad yta.

En weekend i Kents fotspår

Äntligen dags att återupptäcka världen – tillsammans. Vänd blicken mot Eskilstuna och gå på Kentvandring i staden där allting började. Varva ner med äkta hantverksöl och en bit mat på bryggeriet Eskilstuna Ölkultur. Välkommen att uppleva Eskilstuna.

Hagnestahill & Max 500, hantverksöl och kvalitetstid tillsammans

Historien om Kent tar sin början i Eskilstuna 1990, då bandet Jones & Giftet bildas. Besök platsen där det hände och andra platser där Kent satt sitt avtryck. Eller där Eskilstuna gjort intryck på Kent.

På platsen där Elite stadshotellet ligger idag, låg tidigare ett äldre stadshotell. I låten Passagerare sjunger Jocke några rader om just detta nedbrunna hotell.

Dag 1: Kentvandring och ölprovning

Stadsvandringen Vandra i Kents fotspår är en kortare stadspromenad med 16 stopp. Vandringen finns som bokningsbar guidning för grupper, samt som nedladdningsbar karta för dig som vill ta promenaden på egen hand.

Strax intill stopp nummer 9 och 10 ligger den lokala bryggeripuben Eskilstuna Ölkultur. Här kan du njuta av lokalproducerad öl av hög kvalitet i kvällssolen. Sommartid finns en mysig uteservering intill Slussvaktarstugan.

En öl som tappas upp från en kran.

Dag 2: Torshälla

Sov ut, ät en god hotellfrukost och ge er ut på utflykt utanför stadens kärna. Med kartan "Vandra i Kents fotspår del 2" tar ni er utanför Eskilstunas centrala delar.

Innan Kent blev Jones & Giftet, hette de Coca Cola kids och hade sin replokal på Balsta musikslott, som är det första stoppet. Turen går sedan vidare till Hagnestahill och Torshälla.

I bostadsområdet Slagsta, där familjen Berg växte upp, finns en mycket populär glasskiosk där man tillagar mjukglass på samma recept som när man startade 1948. Väl värd en paus!

Hyr gärna cykel eller elskoter för att ta dig runt. Pausa med en god lunch på Café gröna villan i Torshälla. I den rymliga trädgården finns det gott om plats och det är lätt att hålla avstånd till andra gäster.