Sex vita händer som höjs i en skål

Möhippa och svensexa i Eskilstuna

Ska du arrangera möhippa eller svensexa i Eskilstuna? Vi bjuder på 16 tips och idéer på upplevelser och aktiviteter till födelsedagsfesten, möhippan eller svensexan.

16 aktivitetstips för dig som ska arrangera möhippa, svensexa eller överraskningsfest

Efter flera år av uppskjutna bröllop får vi äntliga fira tillsammans igen. Festligheter, bröllop, möhippor och svensexor. Utmana med en adrenalinfylld aktivitet, eller få ned pulsen i naturen.

Efter en gemensam aktivitet står Eskilstunas restauranger och barer till ert förfogande. Njut av god mat, drinkar och varandras sällskap.

1. Äventyrsbanan i Vilsta

Utmana varandra i höghöjdsbanan i Vilsta. Banan består av cirka 25 stationer och avslutas med en linbana ner till marken. Tidsåtgång 1,5 – 2 timmar. Förbokning krävs.

2. Lär dig dreja

Testa ett hantverk! Låt brudgummen eller bruden dreja matchande kaffekoppar som det blivande brudparet kan dricka sitt morgonkaffe ur.

3. Få en guidad specialvisning på Parken Zoo

Har dagens huvudperson intresse för ett specifikt djur? Hos Parken Zoo kan man boka specialvisningar och andra gruppaktiviteter.

4. Utmana varandra i femkamp

På Eskilstuna Bowlingcenter kan ni utmana varandra i femkamp. I femkampen ingår

• Bankshot
  • Minigolf
  • Skytte
  • "Banka"
  • Bowling

Lämpligt för grupper om 5 till 20 personer. En automatiska resultatmodul ser till att tävlingen alltid är uppdaterad och spännande.

5. Öl-, vin eller ostprovning

Provningar av olika slag är sociala, utbildande och roliga. En perfekt aktivitet för en avslappnad tillställning. Kanske har bruden, eller brudgummen, ett specialintresse som ni alla kan förkovra er i?

Ostbricka bestående av ostar, frukter, kallskuret, och kex.

6. Escape Room Eskilstuna

Den här aktiviteten passar grupper mellan 2-7 personer. Ni stängs in i ett rum och ska samarbeta och lösa uppdrag för att ta er ut inom en viss tid.

7. Spela paintball

Paintball är helt enkelt ett måste på en sådan här lista- fartfyllt, spännande och otroligt roligt.

8. Testa på MMA

Är bruden eller brudgummen en person som gillar utmaningar? På Nova Training Center i Eskilstuna kan ni testa på allt i kampsportsväg. Från riktigt hård kampsportinspirerad fysträning, till rena kamppass som submission wrestling, BJJ, thaiboxning, boxning och MMA. Fyll i kontaktformuläret på webbsidan för mer information om bokning för grupper.

9. Prova på lerduveskytte

Hos Eskilstuna Jaktskytteklubb kan ni prova på lerduveskytte. Klubbens skjutinstruktörer hjälper er att skjuta säkert och bidrar med tips och trix. Ingen erfarenhet krävs.

10. Kör radiostyrda bilar

Hos MK Eskil kan ni köra riktiga radiostyrda motorfordon på professionella banor, både inomhus (vintertid) och utomhus (sommartid).

11. Paddla kanot eller kajak

Greppa en paddel och glid fram ljudlöst över en spegelblank sjö. Eskilstunas närhet till vatten inbjuder till paddling både i de centrala delarna av staden på Eskilstunaån, och i rogivande natur i sjöarna Hjälmaren och Mälaren.

En brygga och en gul kanot.

12. Vandra med övernattning eller över dagen

Är den blivande bruden, eller brudgummen, en riktig friskus? Packa med matsäck och sovsäck och ge er ut på en vandring med övernattning på Sörmlandsleden.

Vill ni hellre ta en dagsvandring, sedan sova kungligt och äta en riktigt fin trerätters? Då kan ni vandra Gyllenhielmska leden från Årby till Sundbyholm, och sedan övernatta på Sundbyholms slott.

13. Basta, bada eller meditera i naturen

Bada kallt, basta varmt eller testa att bada i naturens intryck?

I Skjulsta kan man hyra bastu, samt bada, året om. Skjulsta är en populär plats för vinterbad. På River relax på Munktellbadet kan man testa på bastukonsten Aufguss och sedan kyla av sig i "kallsvallet".

Eller bjud in till skogsbad tillsammans med företaget Naturkraft. Naturkraft erbjuder guidad meditation i naturen, så kallat skogsbad. De håller också olika kurser i överlevnad.

14. Boka en egen guide - upptäck mer av Eskilstuna, Torshälla eller Sundbyholm

Boka en egen guide och lär er mer om platsens historia. Eskilstuna Tourist Center erbjuder ett antal färdiga guidningar att välja mellan, men kan också skräddarsy guidningar baserat på era önskemål. Kontakta info@visiteskilstuna.se för mer information och bokning.

15. Segelflyg med Eskilstuna Flygklubb

Testa på segelflyg, en hisnande höghöjdsupplevelse för personer som inte lider av höjdskräck.

16. Tävla mot varandra i flipper

Eskilstuna Pinball erbjuder ett flexibelt upplägg där ni spelar flipper mot varandra. Ett kul upplägg ungefär som femkamp med fartfylld action hela tiden. Ingen tidigare erfarenhet krävs. Garanterat skoj för alla deltagare.

17. Ponnyrace och femkamp på Sundbyholms travbana

Här kan ni utmana varandra i ett ponnytravlopp. Tillsammans med instruktörer lär ni er köra ponnyhäst på stora travbanan, precis som i ett riktigt travlopp. Utrustning finns att låna på plats och ingen tidigare erfarenhet krävs.

Vill ni tävla i fler grenar? Boka in en spännande femkamp och tävla i allt från hästskokastning, ponnytrav och islandshästridning, till körning med fyrhjuling och tandemvagnskörning. Minimiantal 20 personer.

Observera att detta är ett urval och ämnat att se som inspiration. Detta är inte Eskilstunas kompletta utbud.