Detaljbild från Eskilstuna stadsmuseum

En weekend med industrihistoriskt tema

Upptäck Eskilstunas intressanta industrihistoria på våra museer, gå en guidad tur i Munktellstaden och utforska den 700-åriga staden Torshälla.

Historiska boendealternativ, museum och den 700-åriga staden Torshälla

Under två dagar hinner du upptäcka både Eskilstunas historiska besöksmål och museum, och den pittoreska lilla staden Torshälla.

First Hotel City, som ligger mitt emot centralstationen, är Eskilstunas äldsta hotell. Det byggdes 1898 och är ritat av arkitekten Valfrid Karlsson.

Att bo på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell är som att leva mitt i Eskilstunas industrihistoria. Här startade traktor- och maskintillverkaren Bolinder Munktell sin fabrik i slutet av 1800-talet. Byggnaden, som länge var företagets huvudkontor, ritades av arkitekten Ferdinand Boberg. Förutom frukost ingår även eftermiddagsfika och kvällsmat.

Historiska besöksmål i Eskilstuna

Rademachersmedjorna i Eskilstuna är en av landets bäst bevarade 1600-talsmiljöer. Idag är det ett öppet friluftsmuseum med hantverkare, butiker, restauranger och utställningar. Sommartid erbjuds öppna visningar här på både svenska och engelska.

Eskilstuna stadsmuseum är beläget på Faktoriholmarna i centrala Eskilstuna. Museets utställningar berättar om Eskilstunas historia, för både vuxna och barn.

Munktellmuseet är ett paradis för dig som gillar industrihistoria, mäktiga maskiner och märkliga manicker.

Lagersbergs säteri är en av Sveriges bäst bevarade Karolinergårdar. Sommartid erbjuds kostnadsfria guidade visningar (26 juni - 16 juli) och gott om evenemang.

Guidade turer

Få ut mer av ditt besök i Eskilstuna under en guidad tur. Det finns gott om bokningsbara guidningar för dig som vill boka en egen guide. Utöver detta arrangeras ett stort antal öppna visningar för allmänhet.

Mäktig staty i Torshällaån

Tors bockar. Foto: Pierre Pocs

Den 700-åriga staden Torshälla

I den lilla kulturstaden Torshälla kan du lära dig mer om den lokala konstnären Allan Ebeling, som har ett helt museum uppkallat efter sig. Allan Ebelings verk smyckar även den lilla staden på flera offentliga platser, exempelvis skulpturen "Tors bockar" som tronar i Torshällaån.

Bergströmska gården är en borgargård från 1700-talet som klarade sig undan Torshällas stora stadsbrand 1798. Idag är Bergströmska gården ett hembygdsmuseum som sommartid erbjuder programverksamhet med hantverk, musik och växtmarknad.

Upptäck mer