Tre barn och en kvinna leker i en lekpark

Hemestra i Eskilstuna
- på en liten budget

Det är lätt att bli lite hemmablind, men det finns mycket att uppleva i Eskilstuna, Torshälla och Sundbyholm i sommar.

Både stad och landsbygd bubblar av aktiviteter och upplevelser för både vuxna och barn. Många utav dem är dessutom gratis. Öppna ögonen för Eskilstuna i sommar!

Gå på museum med fritt inträde

Många av Eskilstunas museer har fri entré och ligger på promenadavstånd från varandra. Besök Eskilstuna konstmuseum och ta del av utställningar och samlingen med verk från 1600-talet fram till idag. Eller låt barnen leka i den historiska lekmiljön på Lilla stadsmuseet eller uppleva friluftsmuseet Rademachersmedjorna.

Njut av Eskilstunas parker

I Eskilstuna finns flera lummiga och fina parker för en promenad eller en avkopplande stund i både Eskilstuna och Torshälla. Rosenforsparken är en riktig oas som ligger i Skogstorp, medan du i Torshälla kan strosa i Skulpturparken och samtidigt se offentlig konst, helt gratis.

I Stadsparken är det lite högre tempo, här kan du köpa en glass, någon läskande dryck och titta på alla modiga som vågar sig på ett åk på Eskilstuna Wakepark.

Vill du ha mer action? I Krusgårdsparken i Torshälla ligger en av Sveriges främsta OCR banor och i Långbergsparken i Skiftinge finns bland annat en parkourpark.

Runristning

Del av Sigurdsristningen. Foto: Sirpa Ukura

Besök Sigurdsristningen och Sundbyholm

Sundbyholm är en oas för dig som gillar natur och kultur. Här finns den 1000 år gamla Sigurdsristningen, Mälarens längsta sandstrand, naturreservat, grillplatser, lekpark och Sundbyholms slott.

Här finns gott om platser för picknick. Hos Sundbyholms gästhamn kan man köpa både mat, fika och glass.

Upptäck offentlig konst i Eskilstuna och Torshälla

Gör din egen konstvandring med hjälp av kartan "Offentlig konst". I Eskilstuna och Torshälla finns cirka 160 olika konstverk som du kan beskåda på egen hand. Du kan hämta din karta på utvalda museer eller hos Eskilstunas Infopoints.

Lekparkssafari

Sommarlovslediga barn med spring i benen? Upptäck en ny lekpark om dagen. I Krusgårdsparken hittar du både hinderbana och lekplatsen Skeppet.

Tornlekplatsen ligger centralt i Stadsparken och består av klättervänliga och färgglada hus med utsikt över Eskilstunaån.

Ta en tur längs Eskilstunas vandringsleder och naturreservat

Att vandra i naturen är en upplevelse som är både gratis och ger ett skönt lugn. Det finns leder som passar både familjer och den som önskar mer utmanande vandring. Hos Fritidsbanken kan man låna campingutrustning utan kostnad.

Cykla Eskilstunas cykelleder

Upptäck Eskilstuna med cykel! Det finns flera cykelleder som ringlar genom stad och landsbygd, redo att utforskas. Hos Fritidsbanken kan man låna cyklar utan kostnad.

Gå en ljudguidning på egen hand

Vill du upptäcka mer av Eskilstuna och Torshälla? Passa på att gå en ljudguidning på egen hand, med hjälp av din mobiltelefon och lär dig mer om runstenar, Torshälla eller Eskilstunas stadsutveckling.

Låna fritidsutrustning på Fritidsbanken

Fritidsbanken i Munktellstaden fungerar som ett bibliotek för fritidsutrustning. Här kan du låna sport- och fritidsutrustning utan kostnad i upp till 14 dagar. Här finns allt från cyklar, fotbollsskor och kubbspel till skridskor, fiskespön och tält.

Få ut mer av Eskilstuna

Om du har läst hela vägen hit hoppas vi att du tyckte att den här artikeln var läsvärd och att den gav dig inspiration till att upptäcka mer av platserna Eskilstuna, Torshälla och Sundbyholm.

En gång i månaden skickar vi ett nyhetsbrev med Eskilstunainspiration till våra prenumeranter. Utskicken innehåller positiva Eskilstunanyheter och massor av evenemangstips. Det är kostnadsfritt att registrera sig.