en flicka i rosa jacka som står med ett paraply i regnet

Vad kan man göra i Eskilstuna när det regnar?

Fly undan regn och rusk genom att hitta på något roligt inomhus tillsammans med familj och vänner. I Eskilstuna finns aktiviteter för alla väder.

Inomhusaktiviteter för regniga dagar i Eskilstuna

Vad ska man hitta på när himlen är mörk och marken blöt av regn? Vi skulle tippa på att de allra flesta vill in under tak för att undvika att bli blöta. Vilken tur då att det finns massor av roliga inomhusaktiviteter att ta sig an under regniga dagar. Välj och vraka bland våra tips för en rolig och torr dag i Eskilstuna.

Simma och plaska

På Munktellbadet finns aktiviteter och upplevelser för både barn och vuxna. Här finns en 50-metersbassäng och ett familjebad med roliga attraktioner för barn i olika åldrar, så som klättervägg, vattenrutschbana och badbio.
Här kan man även koppla av på Munktellbadets spaavdelning, River relax (öppet sep-maj).

Förutom Munktellbadet så finns även en mindre badanläggning i Eskilstuna - Hydrotrim. Här erbjuds vattenträning och drop in-bad för den som vill simma, bubbla eller basta en stund. För den som vill unna sig en skön stund erbjuds även massage och ansiktsbehandlingar.

en pojke som åker nedför en gul vattenrutschbana

Spela badminton på Eskilstuna badmintonhall

Precis intill Munktellbadet ligger Eskilstuna Badmintonhall. Badminton är en rolig och lekfull sport som passar alla åldrar. I badmintonhallen kan du även spela mjuktennis, pickleball och innebandy. I shopen finns badmintonutrustning att köpa och enklare förtäring om hungern kommer smygandes.

Hoppa högt på Hop N Pop

Ge barnen en actionfylld dag på Hop N Pop i Folkesta! Det finns gott om plats att leka loss och utmana tyngdlagen genom att studsa runt i den 1700m2 stora trampolinparken. På Hop N Pop kan man också klättra på klättervägg, ta sig genom en utmanande hinderbana, spela basket eller hoppa från den höga avsatsen och kraschlanda i en enorm airbag. Behövs energin fyllas på efter allt studsande finns ett café som serverar mat och dryck.

Svinga klot på Eskilstuna Bowlingcenter

Snöra på er bowlingskorna, välj ett klot och bowla loss! Vem blir den första att få en strike? På Eskilstuna Bowlingcenter kan du utan problem ha roligt hela dagen. Passa på att utmana familj och vänner i 5-kamp, shuffleboard eller dart, och avsluta sedan med något gott att äta i restaurangen.

Åk skateboard på Zero One Six

Skatehallen Zero One Six är ett perfekt ställe för de som gillar fart, fläkt och trix på hjul. Här är skateboard, kickbike, BMX och inlines tillåtna. Har du inget eget åkdon så kan du hyra det i skatehallen. I caféet kan man köpa dryck och enklare mat.

Se en film på bio

Sugen på biomys? Kulturhuset Royal drivs av ideella krafter och i lokalen finns en gammal anrik biograf från 1940-talet. Här visas allt från klassiska filmer som tidigare gått på bio till live-opera och konserter.

Biostaden Eskilstuna öppnade i december 2020 och har en av Sveriges största biodukar. Här ser du de senaste filmerna i någon av de åtta salongerna. Biografen är designad och inredd med inspiration från art déco och alla salonger har sin egen unika touch.

Klättra på Eskilstuna klätterklubb

I Bollhuset i Årby huserar Eskilstuna klätterklubb. Här finns flera klätterväggar med olika svårighetsgrader. Perfekt för både nybörjare och mer erfarna klättrare. Eskilstuna klätterklubb arrangerar regelbundet prova-på-tillfällen för den som är nyfiken på sporten.

Busa på Leo's lekland

Leo's Lekland är ett perfekt ställe för att bota spring i benen hos busiga barn. Här kan de leka loss ordentligt, klättra, dyka i bollhavet, åka rutschkanor, cykla, hoppa studsmatta och mycket mer. Här finns även restaurang och café.

sex styckenbarn som åker ned för en vit rutschbana

Testa ert teamwork på Escape Room

I ett escape room tävlar ni mot klockan. På begränsad tid får ni slå era kloka huvuden ihop för att lösa gåtor och hitta ledtrådar för att ta er ut ur ett låst rum. Aktiviteten bokas för grupper om 2-7 personer. Äventyret passar alla från 14 år och uppåt, men även yngre barn kan delta i vuxens sällskap.

Shoppa loss på Eskilstunas köpcentrum

Ta en shoppingdag på någon av Eskilstunas stora köpcentrum. På Tuna Park finns över 60 butiker att kika in i och flertalet restauranger och caféer. På ReTuna Återbruksgalleria kan du botanisera bland butiker som endast säljer återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart. Här finns butiker som säljer allt från möbler, inredning och kläder till verktyg, cyklar och mat.

en bild tagen uppifrån där man nedåt ser två butikslokaler. I mitten av bilden står ett träd vit en beige krona

Upptäck Eskilstunas museum

I Eskilstuna är det nära till det mesta. Det gäller även stadens museum, där många av dem ligger med bara några minuters promenadavstånd från varandra. Bland museerna finns en massa roligt och intressant för alla, både stora och små.

Sporta på Munktellarenan

Ta en heldag på Munktellarenan och prova på olika sporter. I multiarenan kan man bland annat spela bangolf, boule och bordtennis. Här kan du också springa av dig på löpbanan, hoppa höjdhopp, längdhopp eller träna styrketräning. Blir du hungrig finns restaurangen/caféet V-5 i Munktellarenan som serverar fika och enklare rätter.

Låna fritidsutrustning kostnadsfritt

Via Eskilstuna kommuns Fritidsbank kan du som invånare och besökare låna begagnad sport- och fritidsutrustning utan kostnad i upp till 14 dagar. Det kallar vi HållbarEvolution!