En vuxen och två barn ute i naturen vid hällristning

Kostnadsfria barnaktiviteter i Eskilstuna

I Eskilstuna finns många kostnadsfria aktiviteter att uppleva tillsammans med barnen, både under vinter- och sommarhalvåret. Vandra, utforska Eskilstunas och Torshällas lekparker, åk pulka, lek på museum, upptäck barnvänliga cykelleder och spana in kostnadsfria evenemang.

Kultur, natur, äventyr och evenemang

Här tipsar vi om både vinter- och sommaraktiviteter som är kostnadsfria. Lekparker, museum, naturreservat och spännande evenemang, det finns massor att upptäcka i Eskilstuna tillsammans med barnen som faktiskt är helt gratis.

Upptäck Eskilstunas museum

Ta med barnen på en tur genom kulturen. På Lilla stadsmuseet kan de små leka i historiens Eskilstuna och i Rademachersmedjornas leksmedja får de prova på livet som smed. På Eskilstuna konstmuseum och Ebelingmuseet ordnas aktiviteter som konstverkstad och skaparverkstad.

Upptäck naturen både vinter och sommar

Vi brukar säga att det är nära till naturen i Eskilstuna, och det är alldeles sant! Här finns friluftsområden, naturreservat och pulkabackar ett stenkast från centrum.

Både stora och små vandrare kan se mer av Eskilstunas natur längs vandringslederna Gyllenhielmska leden och Sörmlandsleden.

I Sundbyholm spenderar man enkelt en heldag. Här finns sandstrand, grillplatser, den gamla runristningen Sigurdsristningen och naturreservat.

Tre barn grillar korv ute i snön

Kostnadsfria vinteraktiviteter

Det är lätt att spendera en heldag i Vilsta friluftsområde för pulkaåkning, längdskidåkning, utförsåkning eller bara lek i snön.

Utöver pulkabacken och ordinarie skidspår, är konstsnöslingan gratis för barn och ungdomar till och med 20 år. I slalombacken åker barn upp till 7 år fritt alla dagar och på skollov är liftkortet gratis för ungdomar till och med 20 år. De som åker gratis måste ändå ha liftkort.

Fina skridskobanor finns på Isstadion. Här går det att susa fram på isen på både inom- och utomhusbanor. Ni kan låna utrustning gratis via Fritidsbanken, både på Isstadion eller på Munktellarenan.

Lek i lekparker

Eskilstuna bjuder på många lekparker med äventyrlig inriktning. Djungellekparken finns i centralt belägna Rothoffsparken och Tornlekplatsen med sina färggranna hus hittar du mitt i Stadsparken.

Ta med barnen till Torshällas OCR-park i Krusgårdsparken, för rolig klättring i banan eller en lekfull fotbollsmatch intill Torshällaån. Lekparken Skeppet roar de mindre barnen.

I natursköna Sundbyholm finns lekpark nästan mitt på sandstranden.

Ta med barnen på en digital guidning

Det är inte bara naturen som går att upptäcka i Sundbyholm, barnen kan även lyssna till den digitala berättelsen vid gamla hällristningen Sigurdsristningen.

Ta del av Eskilstunas kostnadsfria evenemang

Evenemangsguiden är fylld av evenemang året om. Här finns en kategori just för gratisevenemang. Under skollov är evenemangsguiden extra välfylld av evenemang och aktiviteter för lediga barn och ungdomar.