Res tillbaka till 1600-talet

Har du alltid drömt om att ha ett kikhål in till det förflutna? Att kunna sitta som en fluga på väggen och kika runt i en av Rademachersmedjorna och se hur det kunde vara på 1600-talet? Nu är det äntligen möjligt.

VR-film i Rademachersmedjorna

Tack vare digitalisering av miljön inne i den bäst bevarade Rademachersmedjan kan du nu resa tillbaka i tiden med hjälp av en 360°-film och ett par VR-glasögon. I en 360°-film är det du själv som bestämmer på vad och i vilken riktning du vill titta. Du kan panorera och rotera bilden för att titta på omgivningen ur olika synvinklar. I den här filmen förflyttar du dig till 1600-talets Eskilstuna och får vara en del av en smedsfamiljs vardag.

En familj i 1600-talskläder står utanför ett lågt rödmålat trähus. Mamman håller en pojke i famnen. Pojken är barfota. Pappan håller en bebis i famnen.

Hur gör jag för att se filmen hemma?

Du kan se filmen med eller utan VR-glasögon.

360° i datorn

I datorn får du en detaljrik bild av den avbildade miljön genom att förstora upp filmen ovan till en helskärmsbild. Här förflyttar du din blick i omgivningen genom att dra med muspekaren i olika riktningar.

360° i mobilen

Du får en utmärkt upplevelse när du betraktar miljön i din smarta telefon eller läsplatta, där enhetens sensorer gör det möjligt att titta runt genom att rikta enheten i olika riktningar, alternativt svepa med fingret över skärmen. Både i din mobila enhet och i datorn kan du zooma i ett foto för att studera detaljer i bilden.

Har du ett par VR-glasögon i papp där du kan stoppa in din smarta telefon så gör du så här: Öppna filmen i YouTube-appen på din smarta telefon. Filmen hittar du genom att söka på Rademachersmedjorna 1600-tal. Tryck på VR-symbolen som ser ut som ett par VR-glasögon nere till höger. Nu kan du spela filmen och få riktig VR-effekt!

360° med ett VR-headset

Allra bäst upplevelse och närvarokänsla får du om du använder ett headset för Virtual Reality. Du hittar filmen i appen YouTube VR. Sök på Rademachersmedjorna 1600-tal. När du träder in i den virtuella världen upplever du verkligen det som att du är på plats i Rademachersmedjorna!

Låna VR-glasögon på Eskilstuna stadsmuseum

Vid särskillda tillfällen (vissa helger och lov) kan du prova VR-glasögon på Eskilstuna stadsmuseum. Vill du inte vänta så går det bra att ringa till receptionen och boka en tid.

Vi spritar alltid av VR-glasögonen före och efter användning.