Båtbrygga vid sjö i vacker solnedgång

Vår- och sommaraktiviteter i Eskilstuna

Gör dig redo att upptäcka minnesvärda vår- och sommaraktiviteter i Eskilstuna. Utforska våra tips och hitta de perfekta upplevelserna som passar just dig!

Upplev våren och sommaren i Eskilstuna

Oavsett om du vill hänga ute i naturen, roa dig tillsammans med barnen eller shoppa lokalt på mysiga gårdsbutiker. Låt dig inspireras att uppleva Eskilstuna.

Topp 5 för dig som gillar natur

I Eskilstuna finns fina möjligheter för upplevelser i naturen. Puttra fram på en bryggflotte längs Ramsundsån till Sigurdsristningen för en historisk upplevelse eller utforska naturen med alla dina sinnen under en spännande utflykt med Naturkraft. Vill du hellre utforska naturen till fots? Ta med familjen på en vandringstur längs Gyllenhielmska leden.

Topp 5 för dig som gillar gårdsbutiker och caféer

För dig som söker matupplevelser och vill utforska Eskilstunas mer lantliga sida, finns gott om mysiga gårdsbutiker att upptäcka. Hos flera av gårdsbutikerna kan du även njuta av en utomhusfika. Gör din egen rundtur i den lokala matens tecken.

Topp 5 för dig som gillar loppis och återbruk

Vill du göra fynd på någon av Eskilstunas loppisar och secondhand-butiker? Här finns många miljövänliga alternativ för din shoppingtur. Och du, i Eskilstuna finns dessutom världens första återbruksgalleria - ReTuna.

Topp 5 för dig som söker barnaktiviteter

Det är skoj för hela familjen i Eskilstuna. Gå på zoo, häng i lekparker, testa era färdigheter i OCR-parken eller softa med en smarrig glass på något av stadens glasscaféer.

Sundbyholms Gästhamn i skymning

Hamnen i Sundbyholm.

Topp 5 för dig som gillar båtturer

En riktig sommarkänsla får du på Mälaren. Spana in de båtturer som utgår från hamnarna i Sundbyholm och Torshälla i sommar. Varför inte prova en tur till vikingastaden Birka? För dig som gillar slottsmiljö finns båtturer både till Taxinge och Gripsholm.

Topp 5 för dig som gillar konst och historia

Lockas du av fornminnen och ristningar? Eller vill du upptäcka alla de slott och herresäten som finns i Sörmland? Då har vi tipsen för dig!

En vuxen och två barn läser på skylt framför hällristning

Sigurdsristningen i Sundbyholm. Foto: Pierre Pocs